در اینجا به شکل خاصی به ارائه 5 شیوه SEO جهت به حداکثر رسانی لینکهای داخلی شما میپردازیم. در این مورد دستورالعملها و راهنماییهای متعددی در اختیار داریم که به کمک آن میتوان بهترین شیوههای مرتبط با لينک داخلی و تمامی مسائل مرتبط با آن را توضیح داد.
در اینجا اولین تکنیک این است که برای تعامل تلاش کنید. زمانی که در طراحی وب سایت اقدام به افزودن لینکهای داخلی به صفحه خود میکنید، در واقع به افراد امکان میدهید تا از سایر صفحات مربوطه در سایت شما بازدید به عمل آورند و اینگونه معیارهای تعاملی شما بهبود مییابند و این درست زمانی است که هنگام بهبود تعامل، از اینکه لینکهای داخلی شما به درستی عمل میکنند، اطلاع مییابید. در صورتی که صرفاً اقدام به افزودن لینک SEO برای ارزش SEO میکنید و در تعامل تغییری به وجود نمیآید، این سؤال مطرح میشود که آیا واقعاً در اینجا ارزشی اضافه میشود؟ پاسخ منفی است بنابراین در چنین شرایطی تمایل شما این خواهد بود که بعد از داشتن تعامل، از صفحه خارج شوید.
گوگل برای چنین رویکردی، در طراحی سایت ها دلایلی فنی دارد. در واقع گوگل چند حق ثبت اختراع در اختیار دارد که ما مباحث زیادی در مورد آنها در سالهای اخیر بیان کردهایم. گوگل دارای یک حق ثبت اختراع به نام «رتبه صفحه حساس به کاربر» (User Sensitive PageRank) است. گوگل به کمک این حق ثبت اختراع، به توصیف نحوه محاسبه لینکهایی میپردازد که افراد واقعاً بر روی آنها کلیک میکنند. در این رابطه، این سوال مطرح است که وقتی افراد بر روی لینکهای شما کلیک نمیکنند، آیا باید چنین افرادی را در محاسبات وارد ساخت یا خیر؟ گوگل فرآیندهای متعددی در اختیار دارد تا به کمک آنها، اینکه افراد بر روی چه چیزی کلیک میکنند یا احتمال کلیک بر روی چه چیزی را دارند را محاسبه کند و بر این اساس، وزن بیشتری به چنین لینکهایی اختصاص میدهد. به واسطه این رویکرد، به شما در زمینه تعامل کمک میشود اما باید توجه داشت که در اینجا سیگنالهای لینک بیشتری را نیز به واسطه لینکهایی انتقال میدهید که افراد بر روی آنها واقعاً کلیک میکنند.
اکنون به این مسئله فکر کنید که لینکهای داخلی خود را در چه جایی میتوانید قرار دهید؟ آیا این لینکها را همانند یک پست مربوطه در پایین صفحه میگذارید؟ آیا افرادی بر روی آن لینکهای ویجت کلیک خواهند کرد؟ احتمالاً پاسخ منفی است زیرا توجهات به بالای صفحه خواهد بود. در اینجا من تصمیم دارم تا بعضی از این لینکهای مرتبط با لينک داخلی را در بالای پست اضافه کنم. اکنون آیا فکر میکنید که با این اقدام، افراد مراجعه کننده بر روی آن لینکها کلیک خواهند کرد؟
به هر ترتیب این انتظار وجود دارد که آن لینکها دارای ارزشی بیشتر نسبت به اضافه کردن لینکهای پایین صفحه یا ویجت یا سایر موارد مشابه باشند. همچنین وقتی مشاهده میکنید که معیارهای تعاملی شما شروع به تغییر میکنند، در اینجا میتوان گفت که لینکهای داخلی شما کاربردی و ارزشمند هستند.
در واقع زمانی که لینکهای داخلی شما ارزشمند هستند و در راستای اهداف شما کار میکنند، این لینکها را باید معیار شماره یک محسوب نمود بنابراین تکنیک شماره یک این خواهد بود: با ایجاد لینک داخلی در طراحی سایت دنبال تعامل باشید!
تکنیک شماره 2، داشتن یک ارتباط موضوعی قدرتمند است. در اینجا همه متفقالقول هستند که شما باید با صفحات موضوعی مرتبط در طراحی سایت ها لینک برقرار کنید.
گوگل دلایل فنی دیگری نیز برای این چنین رویکردی در طراحی وب سایت ها دارد. بحث ما در ارتباط با نرم افزار حساس به رتبه صفحه کاربر است. همچنین گوگل در این نرم افزار دارای مواردی ثبتی به نام رتبه صفحه مبتنی بر موضوع (Topical PageRank) است و این یعنی لینکهایی که دارای موضوعات بیشتری هستند، از ارزش بیشتری نیز برخوردار هستند و لینکهایی نیز که از لحاظ موضوعی اهمیت کمتری دارند، ارزشمندی آنها نیز کمتر است.
در اینجا میتوانید معیارهای تعاملی خود را مورد ارزیابی قرار دهید تا از این طریق، بدانید که این لینکها از لحاظ موضوعی مرتبط هستند یا نیستند. دلیل این مسئله آن است که افراد در حالت کلی مایل نیستند تا بر روی لینکهایی کلیک کنند که اهمیت کمتری دارند.
تکنیک سوم این است که علاوه بر افزودن لینکها، به لینکهای خود محتوا نیز اضافه کنید. اقدامی که افراد زیادی انجام میدهند، این است که در زمان افزودن یک لینک به صفحه، این افراد صرفاً اقدام به یافتن بخشی از محتوای مرتبط میکنند و سپس یک لینک به آن میافزایند بی آنکه محتوای مرتبط یا هر چیز مشابه دیگری را اضافه کنند! اما من بر این باور هستم که اگر به اطراف لینک محتوا اضافه کنیم، این اقدامی بهتر خواهد بود. باید توجه داشت که حق ثبت اختراع گوگل در ارتباط با میزان تغییرات یک سند است.
زمانی که کاربران فقط یک لینک را میبینند، در اینجا این احتمال وجود دارد که از لینک سادهای که افزوده شده چشمپوشی کنند اما چنانچه اقدام به افزودن محتوا و تصویر کنید و نیز محتوای لینک را جهت جلب توجه بیشتر افراد به آن اضافه کنید، این اقدامات میتواند باعث ایجاد بعضی از سیگنالهای مرتبط در طراحی سایت خود برای گوگل شود. در واقع من بر این باور هستم که چنین لینکی از لحاظ ارزشی بسیار بهتر است نسبت به زمانی که آن را به سادگی اضافه کنیم یا همانند لینک دادن به بعضی از محتواهای موجود باشد. بنابراین همواره به لینکهای خود محتوا اضافه کنید.
تکنیک شماره 4 این است که باید هر لینک را اختصاصی و یکتا کنید. هماکنون افرادی در SEO پیرامون مبحث نسبت لینک به بحث میپردازند. اکنون این سؤالات مطرح میشوند که آیا باید از متن لنگر با انطباق دقیق استفاده کنیم یا متن باید دارای انطباق جزئی باشد؟
این یک مسئله بسیار پیچیده است و رویکرد بسیار سادهتر این خواهد بود که هر لینک جدیدی که اضافه میشود، اختصاصی و یکتا باشد و یک فرآیند طبیعی برای آن در نظر بگیرید. همچنین در اینجا باید از عبارات طبیعی استفاده کنید. من شخصاً مایل به جلوگیری از متن لنگر با انطباق دقیق هستم. به همین ترتیب نیز میتوانم از کاری جلوگیری کنم که انجام آن بسیار ساده است یعنی بهینهسازی بیش از حد! چنانچه درحال طراحی سایت جدیدی هستید که فاقد قدرت بالایی است، در اینجا میتوانید از گوگل استفاده کنید.
گوگل فرآیندهایی به منظور شناسایی بهینهسازی بیش از حد در اختیار دارد و بر این اساس طراحی شدهاند که شما به دنبال تغییر در رتبه بندی خود هستید. بر این اساس، باید هر لینک را اختصاصی و یکتا کنید و عبارتی طبیعی را مورد استفاده قرار دهید و در مورد تعیین نسبتها و مواردی مشابه نگرانی نداشته باشد.
در نهایت به تکنیک شماره پنج لینک ها در طراحی سایت میرسیم. در اینجا ممکن است بخواهید تا لینکهای کمارزش خود را حذف کنید که این مسئله دارای علت فنی دیگری است. در واقع این یک نوع پیکربندی قدیمی مرتبط با رتبه بندی صفحه است که در آن، هر صفحه مقدار رتبه بندی معینی را دارد. اکنون اگر لینکهای زیادی درون صفحه خود قرار دهید، در اینجا با کاهش رتبه در طراحی سایت خود مواجه میشوید در واقع گوگل از هر لینک بی ارزش عبور خواهد کرد، بنابراین شرایطی به وجود میآید که گاهی حذف لینکهای کمارزش را لازم می دانید.
منظور از لینکهای کمارزش چیست؟ لینکهای کمارزش به لینکهایی غیر جذاب و غیر مرتبط اطلاق میشوند که افراد تمایلی به کلیک بر روی آنها ندارند. در واقع وقتی لینکی جذاب و مرتبط و مفید نباشد، حضور این لینک در صفحه دیگر سودمند نخواهد بود.