بازاریابی، دنیایی از تکنیکهای مختلف به همراه خلاقیت برای افزایش فروش، برندینگ، جذف مشتری، اعتمادسازی و … هست
در حال حاضر بازاریابی اینترنتی بخش عمدهای از بازاریابی شرکتها رو به خودش اختصاص داده و شرکتها بیشترین هزینه خودشون رو برای بازاریابی اینترنتی انجام میدن
یکی از تکنیکهایی که توی بازاریابی انجام میشه و خصوصاً توی بازاریابی اینترنتی امروزه مورد توجه قرار گرفته استفاده از تکنیک FOMO هست
FOMO مخفف Fear of Missing out هست یعنی ترس از دست دادن
یعنی شما کاری کنی که مخاطب احساس ترس کنه و فکر کنه اگه از خدمات یا محصولات شما استفاده نکنه چیزی رو از دست میده، که این تکنیک باعث میشه مخاطب ترغیب بشه از خدمات و محصولات شما استفاده کنه
گاهی وقتا تکنیک FOMO باعث میشه شما خریدی رو انجام بدی که حتی به اون محصول نیاز نداری اما به واسطه ترسی که ایجاد شده اون خرید رو انجام میدی
استفاده از این تکنیک روشهای مختلفی داره که به خلاقیت بازاریاب یا نویسنده متن بازاریابی بستگی داره
اول داخل پرانتز بگم کپی رایتینگ چیه ؟
کپی رایتینگ یعنی نویسندگی موثر، تبلیغ نویسی، نوشتن به صورتی که بیشتری اثر و بازدهی رو داشته باشه و کسی که کپی رایتینگ انجام میده بهش میگن کپی رایتر (CopyWriter)
حالا استفاده از این تکنیک در کپی رایتینگ یعنی اینکه شما متن بازاریابی رو طوری بنویسی که این حس رو برای مخاطب ایجاد کنی
به عنوان مثال توی کپشن پستهای اینستاگرام حتماً دیدی که نوشته میشه تا امشب فرصت داری این پست رو استوری کنی و توی قرعه کشی شرکت کنی
استفاده از FOMO توی کپی رایتینگ خیلی پر استفاده و موثر هست
توی فروشگاههای اینترنتی یا هر پلتفرمی که برای فروش استفاده میکنی میتونی موجودی کالا یا زمان مانده برای استفاده از محصولات و خدمات رو به مخاطب نشون بدی که این خودش یک نوع ترس توی مخاطب ایجاد میکنه که تا تموم نشده منم خریدمو انجام بدم
مثلا دیجیکالا توی محصولاتش موجودی محصول رو نشون میده مثلا 2 عدد در انبار باقی مانده
یه روش دیگه برای استفاده از این تکنیک نمایش آگهیهای فروش محدود با تایمر هست
که به مخاطب نشون بدید زمانی از تخفیف باقی نمونده
مثلا دیجیکالا توی تخفیفهای شگفت انگیزش از این تکنیک استفاده میکنه
یعنی بخشی از محتوایی که تولید میکنید رو VIP کنید که مخاطب برای استفاده از اون نیاز به خرید اشتراک داشته باشه
مخاطب بخشی از محتوای شما رو به صورت رایگان میبینه و اعتمادش جلب میشه و وقتی بخشی از محتوا رو VIP کنید حس میکنه که اگه استفاده نکنه چیزی رو از دست خواهد داد و ترغیب میشه به خرید اشتراک و پرداخت هزینه
مثل سایت زیر که کار تحلیل ارزهای دیجیتال انجام میده و یک کانال VIP ایجاد کردن که سیگنالهای خوبی رو اونجا ارائه میدن که پولیش کردن
یکی دیگه از روشهای استفاده از این تکنیک نمایش صف افرادی هست که قصد دارن از خدمات یا محصولات شما استفاده کنن
مثلا شرکت اپل وقتی از گوشی جدیدش رونمایی میکنه صف افرادی که رفتن تا گوشی رو پیش خرید کنن رو نمایش میده
البته FOMO آسیبهایی هم برای مخاطبین شبکههای اجتماعی داره که توی مقالههای بعدی بررسی میکنم
اگه تا حالا تجربهای داشتی که FOMO باعث شده خریدی رو انجام بدی ولی به اون خرید نیاز نداشتی این پایین کامنت بذار