تکنیک FOMO در بازاریابی

بازاریابی، دنیایی از تکنیک‌های مختلف به همراه خلاقیت برای افزایش فروش، برندینگ، جذف مشتری، اعتمادسازی و … هست

 

در حال حاضر بازاریابی اینترنتی بخش عمده‌ای از بازاریابی شرکت‌ها رو به خودش اختصاص داده و شرکت‌ها بیشترین هزینه خودشون رو برای بازاریابی اینترنتی انجام میدن

 

یکی از تکنیک‌هایی که توی بازاریابی انجام میشه و خصوصاً توی بازاریابی اینترنتی امروزه مورد توجه قرار گرفته استفاده از تکنیک FOMO هست

حالا اینکه FOMO چیه:

FOMO مخفف Fear of Missing out هست یعنی ترس از دست دادن

 

یعنی شما کاری کنی که مخاطب احساس ترس کنه و فکر کنه اگه از خدمات یا محصولات شما استفاده نکنه چیزی رو از دست میده، که این تکنیک باعث میشه مخاطب ترغیب بشه از خدمات و محصولات شما استفاده کنه

گاهی وقتا تکنیک FOMO باعث میشه شما خریدی رو انجام بدی که حتی به اون محصول نیاز نداری اما به واسطه ترسی که ایجاد شده اون خرید رو انجام میدی

 

استفاده از این تکنیک روش‌های مختلفی داره که به خلاقیت بازاریاب یا نویسنده متن بازاریابی بستگی داره

1- استفاده از FOMO در کپی رایتینگ

اول داخل پرانتز بگم کپی رایتینگ چیه ؟

کپی رایتینگ یعنی نویسندگی موثر، تبلیغ نویسی، نوشتن به صورتی که بیشتری اثر و بازدهی رو داشته باشه و کسی که کپی رایتینگ انجام میده بهش میگن کپی رایتر (CopyWriter)

حالا استفاده از این تکنیک در کپی رایتینگ یعنی اینکه شما متن بازاریابی رو طوری بنویسی که این حس رو برای مخاطب ایجاد کنی

به عنوان مثال توی کپشن پست‌های اینستاگرام حتماً دیدی که نوشته میشه تا امشب فرصت داری این پست رو استوری کنی و توی قرعه کشی شرکت کنی

استفاده از FOMO توی کپی رایتینگ خیلی پر استفاده و موثر هست

 

2- نمایش موجودی کالا

توی فروشگاه‌های اینترنتی یا هر پلتفرمی که برای فروش استفاده می‌کنی میتونی موجودی کالا یا زمان مانده برای استفاده از محصولات و خدمات رو به مخاطب نشون بدی که این خودش یک نوع ترس توی مخاطب ایجاد میکنه که تا تموم نشده منم خریدمو انجام بدم

مثلا دیجیکالا توی محصولاتش موجودی محصول رو نشون میده مثلا 2 عدد در انبار باقی مانده

3- آگهی‌های زمان‌دار

یه روش دیگه برای استفاده از این تکنیک نمایش آگهی‌های فروش محدود با تایمر هست

که به مخاطب نشون بدید زمانی از تخفیف باقی نمونده

مثلا دیجیکالا توی تخفیف‌های شگفت انگیزش از این تکنیک استفاده می‌کنه

 

4- تولید محتوای VIP

یعنی بخشی از محتوایی که تولید می‌کنید رو VIP کنید که مخاطب برای استفاده از اون نیاز به خرید اشتراک داشته باشه

مخاطب بخشی از محتوای شما رو به صورت رایگان میبینه و اعتمادش جلب میشه و وقتی بخشی از محتوا رو VIP کنید حس میکنه که اگه استفاده نکنه چیزی رو از دست خواهد داد و ترغیب میشه به خرید اشتراک و پرداخت هزینه

مثل سایت زیر که کار تحلیل ارزهای دیجیتال انجام میده و یک کانال VIP ایجاد کردن که سیگنال‌های خوبی رو اونجا ارائه میدن که پولیش کردن

5- نمایش صف

یکی دیگه از روش‌های استفاده از این تکنیک نمایش صف افرادی هست که قصد دارن از خدمات یا محصولات شما استفاده کنن

مثلا شرکت اپل وقتی از گوشی جدیدش رونمایی میکنه صف افرادی که رفتن تا گوشی رو پیش خرید کنن رو نمایش میده

البته FOMO آسیب‌هایی هم برای مخاطبین شبکه‌های اجتماعی داره که توی مقاله‌های بعدی بررسی می‌کنم

اگه تا حالا تجربه‌ای داشتی که FOMO باعث شده خریدی رو انجام بدی ولی به اون خرید نیاز نداشتی این پایین کامنت بذار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *